donderdag 26 juni 2014

Mijn mening over 'het Primark schandaal'

Natuurlijk ben ik op de hoogte van het veel besproken 'Primark schandaal'.
Voor wie niet op de hoogte is: er zijn namelijk nootkreten in de waslabels gevonden in kledingstukken van de Pimark, dit gaat over de slechte werkomstandigheden.
En ik wou mijn mening er over uiten op mijn blog hoe ik nu over dit schandaal denk.
Even op voorhand; Ja ik vind het erg dat dit soort zaken gebeuren voor goedkope kleding maar dit is 100% mijn mening, als je er niet mee akkoord bent; het kruisje staat daar rechtsboven!


Ik ben niet vaak naar de Primak geweest, tot nu toe maar 1 keer maar ik moet zeggen dat ik de kleding die ik er zag prachtig vond, en ja toen wist ik al dat zowat alles in deze winkel gemaakt is door kinderhandjes in arme landen!Zo een jaar geleden moest ik gedwongen kijken naar een documentaire over de slechte werkomstandigheden in Bangladesh, India, China, Turkije en zo gaat het maar door.En ja ik was lichtjes geschokt door deze documentaire en bekeek ook achteraf in verschillende labels waarvan mijn kleding vandaan kwam, en één voor één kwam elk kleding stuk wat ik had van een van deze landen en raad eens?Toen had ik nog geen kledingstuk van de primark dus dit gebeurt niet alleen  voor winkels zoals Primark maar ook voor New Look, H&M, Forever 21 zelf kledingstukken van wat duurdere winkels 'Zara' hadden zo een label!Face it: als je kleding wilt maken waarvan je 100% zeker wilt zijn dat ze niet door kinderen zijn gemaakt of in slechte werkomstandigheden zul je zelf aan de slag mogen gaan want wie zegt dat zelfs de merken zoals Chanel geen kinderarbeid gebruikt?Want in die documentaire zag ik ook hoe ze zeiden dat sommige kleding die in Bangladesh is gemaakt op het label staat dat het ergens anders van afkomstig is.
En wat denk ik over het label in de kleding?Ik geloof niet dat dit zo in de winkels beland is en ik heb er verschillende argumenten voor: ten eerste zou iemand zijn leven kunnen wagen door zo een label in een kledingstuk te naaien, ten tweede wordt kleding gecontroleerd.
Ik ben er zo goed als zeker van dat dit één of andere actie is en dat weldra deze labels ook zullen verschijnen in andere winkels.Maar die actievoerders zullen waarschijnlijk zo goed als niet bereiken want slechte publiciteit is ook publiciteit, en dat is een feit!
Dus alles samengevat: sorry maar ik koop nog steeds bij de Primark.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties en comentaar toegestaan,geen spam en beledegingen